Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

sobota 27. srpna 2011

Lidé a místa II.

Jak už jsem zmiňoval, při pátrání po mých předcích mi velmi pomohly neoficiální stránky Smrdova, kde se objevil seznam starostů obce od roku 1848. Kolem roku 1900 byl v čele obce rolník Jan Šemík z čp. 12. Když potom přibyl úvod kroniky rodu Zadinů a v něm se objevilo jméno Alois, bylo téměř jisté, že jsem objevil zmínku o mém pradědovi, který se později přiženil do vesnice Rozsochatec.

Navštívil jsem okresní archiv v Havlíčkově Brodě, kde mají opis matriky smrdovské farnosti z let 1870-1884. Tam a později po návštěvě oblastního archivu v Zámrsku jsem našel důkaz, že ve Smrdově na gruntu č. 12 žil rod Šemíků celé 19. století. Před Janem Šemíkem (*1849) zde hospodařil Josef Šemík (*1821) a kolem roku 1780 se tu narodil František Šemík. Jeho otec se pravděpodobně jmenoval Josef.


Fotografie zachycuje smutečním průvod (rok 1945) před statkem Malinových (dříve Šemíkových) č. 12. V popředí vlevo je stavení Pecinovo a vzadu pak vyšší budova bývalé hospody. Je to jediná památka na podobu obytné budovy, kde žili Šemíkovi více jak 150 let.

Jméno Šemík se ve Smrdově objevovalo kromě č. 12 také ve stavení č. 17 (Janův bratr Josef Šemík), č. 79 a č. 16. Ve vedlejší vsi Ovesné Lhotě potom Šemíkovi žili v 19. století na č. 24 (Rymešův, dříve Lacinův mlýn), dále v číslech 6, 11, 16 a 35. Ve Světlé nad Sázavou žili Šemíkovi před více jak 100 lety v č. 68.

Žádné komentáře:

Okomentovat