Letošního Mikuláše máme za sebou. Jak se slavilo za první republiky? To jsem našel v časopisu Český lid. Autorem byl Ot. Svoboda.
V předvečer svátku sv. Mikuláše chodí chasa »za mikuláše«. »Mikuláš« oblékne si bílou sukni a přes ni mužskou bílou košili, na zádech má buď bílé prostěradlo nebo barevnou pokrývku, na hlavě papírovou biskupskou čepici a v ruce hůl. Průvodčí jeho nejsou všude stejní.
V Habrech doprovází štědrého světce »anděl« v bílé roucho oděný, s dárky v košíku a »čert« s obličejem začerněným, s řetězem a metlou v ruce. Mikuláš a anděl vejdou do světnice, čert zůstane v síni. Biskup vyptává se rodičů na dítky, vybídne je k modlitbě, a slyší-li chválu a umějí-li se dobře modliti, z košíku andělova je podaruje. Není-li s dětmi spokojen, zavolá čerta a ten je metlou vyplácí.
Po městě chodí více »mikulášů«. V některé skupině doprovázejí biskupa vedle obligátního anděla a čerta též »medvěd« v kožiše srstí navrch obráceném, jehož čert vede na řetěze, a »smrt« v bílé prostěradlo zahalená s kosou v ruce.
V Miřátkách chodí jen Mikuláš sám. Ve Frýdnavě doprovázejí štědrého biskupa anděl, čert (má černou čepici s rohy) a medvěd (se zvonkem na krku). Podobný průvod má Mikuláš v Chrtnici.
Ve Smrdově čert místo medvěda vodí »koně« (dva chasníci barevnou pokrývkou zakrytí, přední drží na tyči koňskou hlavu z papíru), v Lubnu »kozu« (chasník chodí »po čtyřech«).
V Tisu chodí mikuláš, smrt a medvěd, někdy vezmou i čerta s sebou. V Okrouhlíku a ve Zboží doprovázejí biskupa anděl, čert a smrt. V Okrouhlíku přidruží se k nim i někdy »žid« se zvonkem. Jinde zvonívá sám mikuláš za dveřmi.
V Okrouhlíku, Frýdnavě, Chrtnici, Tisu a Smrdově anděl nebo mikuláš táží se hospodáře, umí-li »mikulášský otčenáš« (otčenáš říkati zpětně: Amen. Zlého od nás zbav ale pokušení v nás neuvoď a... atd.); dovede-li ho, dobře, nedovede-li, bývá od čerta bit. V Tisu zkouší čert samotného biskupa, zná-li mikulášský otčenáš, a stane-li se, že biskup nedovede, je sám bit.
Kromě mikulášského otčenáše požaduje satan na světci ještě více. Táže se ho: Mistře nad mistry učený, ve všech školách cvičený, pověz mi, co jest jedna?
? ? tomu mikuláš odpoví: Jeden jest Pán Bůh nad námi a ten přebývá s námi.
Čert: Mistře nad mistry ... atd., pověz mi, co jsou dvě?
Mikuláš: Dvě desky Mojžíšovy, jeden Pán Bůh nad námi... a t. d.
Čert: Mistře nad mistry.. . atd., pověz mi, co jsou tři?
Mikuláš: Tři patriarchové, dvě desky. . . atd.
Čert: Mistře.. . atd., pověz mi, co jsou čtyři?
Mikuláš: Čtyři jsou evangelisté, tři patriarchové . . . atd.
Čert: Mistře .. . atd., pověz mi, co je pět?
Mikuláš: Pět ran Krista Pána, čtyři evangelisté . . . atd.
Čert: Mistře ... atd., pověz mi, co je šest?
Mikuláš: Šest štoudví kamenných v Galileji postavených, pět ran Krista Pána .. . atd.
Čert: Mistře.. . atd., pověz mi, co je sedm?
Mikuláš: Sedm darů Ducha svatého, šest štoudví kamenných ... atd.
Čert: Mistře . . . atd., pověz mi, co je osm?
Mikuláš: Osm blahoslavenství, sedm darů Ducha svatého ... atd.
Čert: Mistře. .. atd., pověz mi, co je devět?
Mikuláš: Devět kůrů andělských, osm blahoslavenství.... a t. d.
Čert: Mistře ... atd., pověz mi, co je deset?
Mikuláš: Deset božích přikázání, devět kůrů andělských . .. at. d.
Čert: Mistře . . . atd., pověz mi, co je jedenáct?
Mikuláš: Jedenáct panen zmordovaných, deset božích přikázání ... atd.
Čert: Mistře . . . atd., pověz mi, co je dvanáct?
Mikuláš: Dvanáct apoštolů, jedenáct panen zmordovaných, deset.. . atd.
Někde zkouší takto hospodář biskupa, jinde biskup hospodáře. V té věci panuje úplná libovůle. Zkouší-li mikuláš hospodáře a tento nedovede dobře odpovídati, bývá od čerta bit. Hlavní součástkou celé akce je bití; dárků nosí a rozdá anděl málo. Jen tak děti tu a tam něco dostanou.
Poznámka. Viz Č. Zíbrt, Ohlas obřadních písní velikonočních (Haggada: Chad gadja, Echad mi iodea) v lidovém podání, Praha, 1928.
Žádné komentáře:
Okomentovat