Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

středa 4. prosince 2019

Slepé uličky

Tato krátká úvaha bude i o tom, proč mi nesedí služby typu MyHeritage, Ancestry, GeniFamilySearch a jim podobné. Tedy takové, ve kterých jsou vaše data uložena na internetu a kontrolu nad jejich zpracováním a využíváním nemáte zcela pod svou kontrolou.
Aby nedošlo k mýlce. Mnoha genealogům některé z výše uvedených služeb mohou přinést hodně užitečného. Je nutno dodat, že při větším počtu osob v rodovém stromu je vše patřičně zpoplatněno. Já osobně mám v některých případech vytvořen základní rodokmen s několika desítkami osob bez větších detailů. Mrzí mě, že komerční přístup zláká nemálo zájemců o nové záznamy doslova ke sběratelství "dušiček", kdy si jsou schopni přidat naráz tisíce událostí, aniž by si je ověřovali. Když se s některými z nich snažíte komunikovat, neodpoví nebo netuší, kde k údajům přišli. Jeden příklad z poslední doby. Na obrázku výše je shoda, na kterou mě upozornil automat na serveru MyHeritage.
Jiří Šemík byl před propojením s jeho dědou Adamem velkou neznámou. Ve staré smrdovské matrice lze číst, že 25. dubna 1689 „Okřtěno jest dítě jménem Jiřík...“
Úmrtí Jakuba Šemíka († 19.11.1771)
Kde se vzaly letopočty narození 1699 a úmrtí 1771? Bohužel se mi nepodařilo kontaktovat autora jiného stromu. Podíval jsem se na rok 1771 a našel jsem zápis, na kterém je škrtnuto křestní jméno Gregorius a dopsáno Jacobus. A rok 1699 vyšel prostým odečtením 72 let. Až se tedy příště objeví nabídka, jak si přidat nové osoby, buďme obezřetní.
V případě Barbory jsem po obdržení tipu shody ověřil datum narození. Ve smrdovském domě č. 57 se skutečně 5.6.1788 narodila Barbora Zmrhalová, dcera sedláka Václava Zmrhala a Mařeny Jamborové. Datum úmrtí jsem v matrice nenalezl.
Barbora Šemíková, roz. Zmrhalová
Dodatek (o dva roky později). Ve stejné době žily dvě Barbory Zmrhalové. Barbora, později vdaná Šemíková, se narodila 29.8.1794 v č. 8. Datum úmrtí jsem stále neověřil. Po osudu té druhé Barbory z č. 57 bude třeba ještě pátrat.

1 komentář:

  1. Romane, mluvíš mi z duše, mám podobné zkušenosti. Není nad to, co si sám najdu a ověřím, nehleďe na ten "objevitelský" pocit! Je to podobný rozdíl, jako když si sám nasbíráš houby v lese, nebo si je koupíš v supermarketu.
    Zdraví
    Vlastimil Š.

    OdpovědětVymazat