Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

středa 25. dubna 2012

Jedenáct dní a cesta na Slovensko

Rodný dům Jozefa Gabčíka
Včera jsem se vrátil s rodinou z cesty "Na východ od Raja". Tak říkám kraji jižně od Žiliny. V Rajecké dolině totiž žijí rodiče mé ženy. Při návštěvě příbuzných jsem zašel do Poluvsie k domku, kde se před 100 lety narodil Jozef Gabčík. Obec Gabčíkovo na jihu Slovenska po válce získala nové jméno, aniž by s ní ovšem měl Jozef něco společného.
V Čechách a na Moravě svodům k přejmenování měst a vesnic podlehlo za "bejválizmu" zejména havlíčkobrodsko, i když to nebylo tak násilné jako v případě Gabčíkova nebo Gotwaldova, dnes opět Zlína. O místních jménech se dá více dočíst ve dvou knihách Jaroslava Davida, rodáka z Vysočiny. Ta první se jmenuje Smrdov, Brežněves a Rychlonožkova ulice a ta druhá Neviditelní svědkové minulosti.
Při zpáteční cestě ze Slovenska jsem to vzal přes Žilinu a v obci Rosina jsem našel -  Šemíky. Starý otec Jaro, který zde žije se svými dětmi a vnuky, pochází z Ovesné Lhoty. Mluvil jsem s jeho synem a tímto vzkazuju pozdrav od Šemíků ze Slovenska všem účastníkům 2. srazu Šemíků na Vyšehradě. Setkání se kvapem blíží. Účast zatím přislíbilo něco málo přes třicet jmenovců.

Žádné komentáře:

Okomentovat