Vybraný příspěvek

Drobný výklad pravidel

V průběhu uplynulých let krystalizovalo desatero klanu Šemíků, které bych rád okomentoval. Pravidla "od Adama" začala vznikat me...

středa 25. září 2024

Labe - životní osud Václava

Dnešní příspěvek bude věnován muži, který se narodil i zemřel nedaleko řeky Labe. Narodil se před soutokem s Vltavou nedaleko Kolína. Jeho život se uzavřel za tragických okolností na dohled od hradu Střekova.
ilustrační obr. chatGPT
Začneme tím, na co jsem před několika týdny narazil na stránkách Familysearch. 23. května 1924 byl pohřben v obci Svádov Václav Šemík. O dva dny dříve zemřel ve věku 45 let na vlečné lodi na Labi. To vím díky pomoci zdatných badatelů, kteří mi pomohli s načtením německy psaného matričního záznamu.
místo: Aussig, Schleppdampfer auf der Elbe
Šemík Wenzel, Maschinist in Schwaden No 67, Ehegatte der Anna geb. Dörfler verw[ittwet] Grund
Geb: 27.4.1879 in Bašta, bez[irk]. Kolin
cop: 26.2.1906 in Schönpriesen
zuständig AltKolin

příčina úmrtí: Schädelbruch bei Kesselexplosion – úraz hlavy při explozi kotle.
Svádov (Schwaden) je dnes součástí Ústí nad Labem (Aussig). Strojník (Maschinist) Václav zde bydlel s manželkou Annou, rozenou Dörfler, vdovou po zemřelém Grundovi. Svatba Václava s generačně starší Annou se konala 26. 2. 1906 v Krásném Březně (Schönpriesen). Zápis v knize oddaných lze nalézt ve Státním oblastním archivu v Litoměřicích, jehož digitalizovaná část VadeMeCum obsahuje i výše zmíněné úmrtí a pohřeb.
Kde a kdy se Václav Šemík narodil? 27. dubna 1879 v Baště u Starého Kolína. To je ročník, za kterým musíme do živých matrik. Již jsem tam v minulosti pátral. Karel Šemík, původem z Ovesné Lhoty, který byl dělníkem na železnici, měl několik dětí s Marií Vokřálovou. Svatbu Karla a Marie z ledna roku 1882 jsem dohledal v archivu na Chodovci. Jejich děti narozené po svatbě pak přímo na kolínské radnici na odboru matrik.
Před svatbou jsem nehledal. A to byla chyba. Napsal jsem tentokrát žádost v datových schránkách a po výzvě k zaplacení správního poplatku mi opět v datových schránkách přistála naskenovaný matriční záznam. Sken není příliš kvalitní, ale jedno je z něj patrné. Václav se narodil Marii Vokřálové jako nemanželské dítě a až později sňatkem rodičů došlo k jeho legitimizaci.

Žádné komentáře:

Okomentovat